Tuesday, October 25, 2011

WAIT, WAIT!

Fungal sinusitis

Cavernous Sinus Thrombosis

Right Unilateral Maxillary Sinusitis




Salam,
Entah kenapa setiap hari pun rasa mahu update blog, mudah-mudahan bermanfaatlah aktiviti ni :)

Pagi tadi terlambat pergi kuliah, lambat 10 minit. hohoho. syukur x kena marah, masuk2.Duduk keluar pensel, buku, pasang telinga, buka mata. hee.Oleh kerana cuma tukar subjek setiap 2 bulan lebih, sekali kuliah sampai sejam lebih, kadang-kadang tu sehingga dua jam subjek yang sama (doktor yang sama) Jadi sungguh tidak menghairankan jika ada pahlawan-pahlawan 'kecundang'' sebelum waktunya.( zzzZZZzz masa kuliah hee)


tajuk post kali ni adalah wait2.ada kaitan dengan kuliah hari ni. Dr Hazeen kata untuk kes penyakit tertentu, walaupun di ct scan menunjukkan ada opacity ataupun fungus, kamu jangan terus operate. Kes massive nasal polyposis,pesakit tu mesti ambil systemic corticosteroid dalam masa dua minggu. Lepas dua minggu baru buat appointment seterusnya, ct scan akan tunjuk polyp tu da kecut.Rawatan seterusnya, dr boleh beri antibiotic dan buat nasal washing. dah sembuh~~~ kecuali kalau lepas dua minggu xda perubahan, boleh proceed surgery. Untuk kes chronic sinusitis pun sama juga, ''give ample time for the antibiotic to work, it may take some time, months maybe, the doctor can also advise patient to change his habit. working place whatsoever, it is a chronic case, chronic case took some time to develop, so recovery also takes time'' ^_^

If buat surgery untuk kes yang tidak perlukan surgery, complication akan berlaku. Hal ini menyebabkan kes yang pada asalnya x perlukan surgery kepada kes yang sangat perlukan surgery.

apa pun part yang paling seronok tadi adalah bahagian akhir-akhir kuliah( bukan sebab kuliah da nak habis ok? hohoho) sebab kes yang paling jarang jumpa sekarang. Sebabnya antibiotic sangat2 berkesan berbanding dulu. Kes Cavernous Sinus Thrombosis sebab, kalau ada kes ni, mesti resolve within 24 hours. If not, you'll lose your patient. Penglihatan pesakit sangat teruk, mata sangat bengkak. Jangkitan menyebabkan saraf-saraf menjadi rosak, artery juga, yg kecil2 jadi rosak, kes ni mungkin berlaku disebabkan oleh pesakit yang lambat mendapatkan rawatan, ataupun kes di mana kecuaian doktor mengesan abscess di bahagian mata pesakit.

Kiranya hikmah kuliah hari ini adalah untuk bersabar dalam apa pun. Dr Hazen kata ada beberapa pesakit yang menjalani rawatan hampir 15 tahun untuk sembuh sepenuhnya. Namun ada kes yang mesti rawat segera. Apa pun minda mesti selalu alert. ^_^

Ya Allah, mudah-mudahan dengan ilmu yang kami perolehi hari ini dan hari mendatang akan mendekatkan diri kami kepadaMu.

doakan kami ya. ^_^

No comments:

Post a Comment